
항공기 운항의 가장 큰 걸림돌은 기상조건 이다. 그중에서도 안개로 인한 회항이
가장 많기 때문에 운항관리사는 항상 기상상태를 확인하여 운항여부를 결정한다.
제주공항에서 파견근무중 안개로 인하여 고생했던 일이 생각난다.
The biggest obstacle to aircraft operations is weather conditions.
Among them, The diversion due fog because ther are so many, flight managers
always check weather conditions to decide whether to operate.
I remember having trouble due to fog while on dispatch at Jeju Airport.
인천공항 및 김포공항에 안개가 끼어서 비행기가 내릴수 없어 제주공항으로 회항
한다는 것이다.
I fumbled around and answered the phone, and it turned out to be Mr. Baek.
It is said that the plane cannot land at Incheon Airport and Gimpo Airport due
to fog, so it will return to Jeju Airport.
부리나케 세수를 하고옷을 갈아입고 나가려는데 집사람이 옷을 입고 기다리고
있다. "왜 벌써 일어났어? 더 자지 않고. 택시타고 갈께" 하니 괜찮다며 앞장을
선다.
was not even 5 am.
After washing my face and changing my clothes, I was about to leave, but my
wife was waiting for me, dressed.
“Why are you awake already? Take a sleep more. I’ll take a taxi and go,”
She said, saying it was okay and taking the lead.
공항에 도착해보니 미국 LA 에서 출발한 KE012 편은 벌써 제주공항에 들어와 있고
계속해서 시드니에서 출발한 KE812 편 싱가폴에서 출발한 KE642 등이 제주 운항을
부르며 제주에 착륙요청을 한다.
When I arrived at the airport, flight KE012, which departed from LA, USA, was
already at Jeju Airport, and flight KE812, which departed from Sydney, and KE642,
which departed from Singapore, were calling for Jeju operations and requesting
to land in Jeju.
도착예정 시간을 파악한후 인천공항을 보니 시정이 100 M 도 되지 않는다.
보통 공항시설 및 항공기에 탑재된 전자장비에 따라서 내릴수 있는 최소 시정(가시거리)
및 실링(운고:구름의 높이) 이 다른데 국제공항인 경우 최소한 실링이 200 피트(약 60M)
가 되어야하고 시정은 800M 가 되어야지만 안전하게 착륙할 수 있는 것이다.
After finding out the estimated arrival time, I looked at Incheon Airport and saw that
the visibility was less than 100 meters.
Usually, the minimum visibility (visible distance) that can be achieved depends on the
airport facilities and electronic equipment mounted on the aircraft.
and ceiling (cloud height) are different, but for international airports, the minimum
ceiling is 200 feet (about 60M). and visibility must be 800m to land safely.
즉 착륙하려는 활주로 끝에 구름이 높이 걸쳐 있으면 구름을 뚫고 내려오면서 활주로를
볼 수 있으나 기장이 착륙 결심을 하는 200피트에 구름이 덮혀 있으면 활주로를 볼 수
없기 때문에 복행을 해야하고 내리려는 활주로가 하늘에서 보았을 때 최소한 800 미터는
(1/2 마일)는 보여야 안심하고 내릴 수 있는 것이다.
In other words, if the clouds are high at the end of the runway where you plan to land,
you can see the runway as you come down through the clouds, but if the clouds cover
200 feet where the captain decides to land, you cannot see the runway, so you have to
make a go-around, and the runway you are going to land on cannot be seen from the sky.
You must be able to see at least 800 meters (1/2 mile) to land safely.
인천공항은 숙련된 기장 및 항공기에 따라서 100~300 미터만 보여도 착륙이 가능하다.
인천공항의 안개가 사라지길 기다리며 시스템을 보니 처음엔 100 미터 뿐이 안나오더니
오전 8시가 가까워 오자 200 미터로 좋아지더니 일이분이 지나자 400 미터 이상으로
급격히 좋아진다.
At Incheon Airport, depending on the experienced captain and aircraft, landing is possible
with only 100 to 300 meters visible.
While waiting for the fog at Incheon Airport to disappear, I looked at the system and at first
it only showed 100 meters, but as it got closer to 8 a.m., it improved to 200 meters,
and after a minute or two, it rapidly improved to over 400 meters.
기장에게 인천공항의 안개가 많이 소산된다며 비행준비를 요청하고 관제기관에 우리
항공기의 비행계획을 제출했다. 그런데 10분이 지나도 항공기가 떠날 준비를 안한다.
이유를 알아보니 승객들에게 서비스할 우유와 빵이 도착을 안했다는 것이다.
We asked the captain to prepare for flight, saying that much of the fog at Incheon Airport
had dissipated, and submitted our aircraft's flight plan to the air traffic control agency.
However, even after 10 minutes, the aircraft is not ready to leave.
When I found out the reason, I found out that the milk and bread to serve the passengers
had not arrived.
물론 인천 안개때문에 제주공항에 불가피하게 내렸지만 비행기에서 날씨가 좋아질때 까지
지루하게 대기해야하는 승객들에 대한 최소한의 배려이기 때문이다.
Of course, we had to land at Jeju Airport because of the fog in Incheon,
but this is the minimum consideration for passengers who have to wait tediously on the
plane until the weather improves.
이렇게 인천으로 가야할 국제선 항공기가 제주공항으로 회항하게 되면 손님에게 제공해야할
빵과 우유를 준비하느라고 제주지역의 제과점의 빵이 동이 난다.
When an international flight destined for Incheon is diverted to Jeju Airport, bakeries in the
Jeju area run out of bread to prepare bread and milk to serve to customers.
제주공항에 통과여객 대합실이 없는 관계로 승객들은 기내에서 대기해야 되고 "집에 전화하게
핸드폰을 달라!, 담배피우게 밖에 나가게 해 달라! 언제쯤 출발할 수 있느냐?" 등
승객들의 요구사항 및 질문에 답하느라 국제선 직원들은 그야말로 발바닥에 불이 날 지경이다.
Since there is no waiting room for transit passengers at Jeju Airport, passengers have to wait
on board the plane and are asked, "Give me a cell phone so I can call home! Please let me go
outside so I can smoke! When can I leave?" etc.
International flight staff are literally on fire trying to answer passengers' requests and questions.
빵과 우유를 탑재후 KE012 편 부터 차례로 모두 4대의 항공기를 출발시키고 한숨을 쉬는데
서울에서 전화가 왔다. 다시 안개가 몰려오니 항공기를 뛰우지 말고 지상에서 대기하라는 것이었다.
부리나케 기상 시스템 화면을 보니 조금전 까지 700 미터 이상 나오던 시정이 200 미터로 떨어진게
아닌가? 그러나 이미 비행기는 떠나고 말았으니 어찌하랴.
After loading the bread and milk, we took off all four aircraft one by one, starting with flight KE012,
and while I was sighing, I received a call from Seoul. As fog was coming again, they were told not
to fly the plane and wait on the ground.
Looking at the weather system screen, I noticed that the visibility, which was over 700 meters
just a moment ago, had dropped to 200 meters.
But what should I do since the plane has already left?
"아침해가 떠오르면서 일시적으로 나빠진 것이겠지."위로를 하면서 연료도 80,000 파운드나
탑재했으니 충분하고 시정도 다시 좋아지겠지하느데 이륙후 시간이 흐를 수록 시정이 150 M ..
100M .. 75 M 로 떨어진다. 인천까지 비행시간은 50 여분 인데 잠시후면 인천 상공에 도착할
것이고 기상 악화로 착륙을 못하고 다시 제주로 온다면.. 생각만 해도 끔찍하다.
“It must have temporarily worsened as the morning sun rose.” While comforting me,
I thought it was enough because 80,000 pounds of fuel was loaded and the visibility would
improve again, but as time passes after takeoff, the visibility drops to 150 M.. 100 M.. 75 M. .
The flight time to Incheon is 50 minutes, and we will arrive over Incheon in a little while.
If we are unable to land due to bad weather and come back to Jeju...
it's scary to even think about it.
생각해보라! 기상이 나빠서 한번 제주에 내린 것은 이해할 수 있으나 다시 출발 했다가 못
내리고 제주에 다시 온다면 어느 승객이 이해를 하겠는가!
Think about it! I can understand that they landed in Jeju once because of bad weather,
but they couldn't set off again and get off again.
If they were to come to Jeju again, what passenger would understand!
"기상파악도 제대로 안하고 항공기 운항시켜.. " 라는 커다란 활자의 헤드라인이 내일 아침
조간신문에 뜨겠구나 하는 생각속에 전전긍긍 하는데 안개는 사라질 생각을 안하고 있다.
지난번 8월 말에 명예퇴직을 신청하지 못한 것이 내심 후회가 된다.
I'm nervous that a big print headline will appear in the morning newspaper tomorrow
morning saying, "Flights are being operated without properly assessing the weather...",
but the fog doesn't seem to be going away.
I secretly regret not being able to apply for honorable retirement at the end of August.
이륙한지 2시간이 지나도 기상의 변화가 없어 체념하고 이제 다시 제주로 돌아올 항공기의
1,200 여명되는 승객들을의 후속조치를 고민하는데 기상 화면의 숫자가 미미하게 변하기
시작하더니 10시 반이 지나자 300 M.. 500M.. 800M .. 1000M 로 갑자기 좋아진다.
Two hours after take-off, there was no change in the weather, so I gave up and was thinking
about follow up measures for the 1,200 passengers on the plane that would return to Jeju.
The numbers on the weather screen began to change slightly, and after 10:30, 300 m...
It suddenly improves to 500M.. 800M.. 1000M.
"이렇게 좋아질걸 그렇게 마음 고생을 시키다니.."
기상예측은 달나라를 가는 기술보다 더 어려운 모양이다.
기상예보는 오전 9시 면 안개가 소산되는 것으로 발표되었고 다시 나빠진다는 예보는 없어
비행기를 출발시켰으나 이렇게 되리라고는 누구도 생각치 못한 일이었다.
“I can’t believe you made me suffer so much when it was going to get better like this.”
Weather prediction seems to be more difficult than going to the moon.
The weather forecast announced that the fog would dissipate by 9 a.m., and there was no
forecast that it would worsen again, so the plane departed, but no one expected it to happen
like this.
요즘 모든 항공사들이 Consumer-Oriented(고객 중심의) 경영을 하고 있다.
이는 고객이 없는 항공사는 이미 죽은 항공사이기 때문이다.
그래서 모든것을 고객의 입장에서 생각하고 고객이 흡족하게 생각하는 서비스 상품
을 개발하느라 여념이 없다.
These days, all airlines are conducting consumer oriented management.
This is because an airline without customers is already a dead airline.
So airlines think of everything from the customer’s perspective.
We are working hard to develop service products that will satisfy our customers.
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